Noutati


  • Comments: 0
  • 19 August 2016 14:54
  • in Noutati
  • by admin
  • Visits: 1715
  • Last Modified: 19 August 2016 15:53

CAUZE ABSOLUTE SI RELATIVE DE REFUZ LA INREGISTRAREA MARCILOR IN ROMANIA

Poate constitui marca orice semn susceptibil de reprezentare grafica, cum ar fi: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si, în special, forma produsului sau a ambalajului sau, culori, combinaţii de culori, holograme, semnale sonore, precum şi orice combinaţie a acestora, cu condiţia ca aceste semne să permita a distinge produsele sau serviciile unei intreprinderi de cele ale altor intreprinderi.

Protectia marcilor este dobandita în Romania prin inregistrarea acestora la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci.

Protecţia marcilor pe cale internationala este recunoscuta în Romania în baza Aranjamentului de la Madrid şi a Protocolului referitor la aranjament.

Protectia marcilor comunitare este recunoscuta in Romania in baza Regulamentului (CE) nr. 207/2009 al Consiliului din 26 februarie 2009 privind marca comunitara.

Marcile sunt refuzate la inregistrare sau pot fi declarate nule daca sunt inregistrate, pentru următoarele motive absolute:

a)semnele care nu pot constitui o marca ;

b)marcile care sunt lipsite de caracter distinctiv;

c)marcile care sunt compuse exclusiv din semne sau din indicatii devenite uzuale în limbajul curent sau în practicile comerciale loiale şi constante;

d)marcile care sunt compuse exclusiv din semne sau din indicatii, putand servi în comert pentru a desemna specia, calitatea, cantitatea, destinatia, valoarea, originea geografica sau timpul fabricarii produsului ori prestarii serviciului sau alte caracteristici ale acestora;

e)marcile constituite exclusiv din forma produsului, care este impusa de natura produsului sau este necesara obţinerii unui rezultat tehnic sau care da o valoare substantiala produsului;

f)marcile care sunt de natura sa induca publicul în eroare cu privire la originea geografică, calitatea sau natura produsului sau a serviciului;

g)marcile care contin o indicatie geografica sau sunt constituite dintr-o astfel de indicatie, pentru produse care nu sunt originare din teritoriul indicat, daca utilizarea acestei indicatii este de natura să induca publicul in eroare cu privire la locul adevarat de origine;

h)marcile care sunt constituite sau contin o indicatie geografica, identificand vinuri sau produse spirtoase care nu sunt originare din locul indicat;

i)marcile care sunt contrare ordinii publice sau bunelor moravuri;

j)marcile care contin, fara consimtamantul titularului, imaginea sau numele patronimic al unei persoane care se bucura de renume în Romania;

k)marcile care cuprind, fara autorizaţia organelor competente, reproduceri sau imitaţii de steme, drapele, embleme de stat, insemne, sigilii oficiale de control şi garantie, blazoane, apartinand tarilor Uniunii si care intra sub incidenţa art. 6 ter din Conventia de la Paris;

l)marcile care cuprind, fara autorizatia organelor competente, reproduceri sau imitatii de steme, drapele, alte embleme, sigle, initiale sau denumiri care intra sub incidenta art. 6 ter din Conventia de la Paris si care apartin organizatiilor internationale interguvernamentale din care fac parte una sau mai multe tari ale Uniunii;

m)marcile care contin semne cu inalta valoare simbolica, in special un simbol religios;

n)marcile care contin, fara autorizatia organelor competente, ecusoane, embleme, blazoane, semne heraldice, altele decat cele avute în vedere de art. 6 ter din Conventia de la Paris.

Litereleb)-d) nu se aplica în cazul in care, inainte de data de depozit a cererii de inregistrare, marca a dobandit caracter distinctiv ca urmare a folosirii.


O marca este refuzata la inregistrare sau, dupa caz, este susceptibila a fi anulata pentru urmatoarele motive relative:


a)daca este identica cu o marca anterioara, iar produsele si serviciile pentru care marca este solicitata sau a fost inregistrata sunt identice cu cele pentru care marca anterioara este protejata;

b)daca, din motive de identitate sau de similitudine in raport cu marca anterioara si din motive de identitate sau similitudine a produselor sau serviciilor pe care cele doua marci le desemneaza, se poate crea, in perceptia publicului, un risc de confuzie, inclusiv riscul de asociere cu marca anterioara.

Sunt marci anterioare marcile a caror data de depozit este anterioara datei de depozit a cererii de inregistrare a marcii sau, dupa caz, a dreptului de prioritate invocat in sustinerea acesteia si care fac parte din urmatoarele categorii:

a)marcile comunitare;

b)marcile inregistrate în Romania;

c)marcile inregistrate in baza unor acorduri internationale si avand efect in Romania;

d)marcile comunitare in privinta carora este invocată, in mod valabil, vechimea anterioara, potrivit prevederilor Regulamentului privind marca comunitara, fata de o marca la care se refera lit. b) sau c), chiar daca aceasta din urma marca a incetat sa mai existe sau a facut obiectul unei renuntari;

e)cererile de inregistrare a marcilor prevazute la lit. a)-d), sub conditia inregistrarii ulterioare a marcilor;

f)marcile care, la data de depozit a cererii de inregistrare a marcii sau, dupa caz, la data prioritatii invocate, sunt notorii in Romania, in sensul art. 6 bis al Conventiei de la Paris.

O marca este, de asemenea, refuzata la inregistrare sau, in cazul în care a fost inregistrata, este susceptibila a fi anulata daca este identica sau similara in raport cu o marca comunitara anterioara si daca a fost destinata sa fie inregistrată ori este deja înregistrata pentru produse sau servicii care nu sunt similare cu cele pentru care marca comunitara anterioara este inregistrata, atunci cand marca comunitara anterioara se bucură de un renume în Uniunea Europeana si daca prin folosirea marcii ulterioare s-ar obtine un profit necuvenit din caracterul distinctiv sau din renumele marcii comunitare anterioare.


O marca este, de asemenea, refuzata la înregistrare sau, in cazul în care a fost înregistrata, este susceptibila a fi anulata dacă:


a)marca este identica sau similara cu o marca anterioara inregistrata în Romania, si daca aceasta este destinata a fi inregistrata ori este deja inregistrata pentru produse sau servicii care nu sunt similare cu cele pentru care marca anterioara a fost înregistrata, cand marca anterioara se bucura de un renume în Romania si daca prin folosirea marcii ulterioare s-ar obtine un profit necuvenit din caracterul distinctiv si renumele marcii anterioare ori daca folosirea ar fi în detrimentul caracterului distinctiv sau al renumelui marcii anterioare;

b)drepturile decurgand dintr-o marca neinregistrata sau dintr-un alt semn utilizat in activitatea comerciala au fost dobandite inainte de data de depozit a cererii de inregistrare a marcii ulterioare ori, dupa caz, inainte de data prioritatii invocate prin cererea de inregistrare a marcii ulterioare si daca acea marca neinregistrata sau acel semn utilizat confera titularului sau dreptul de a interzice utilizarea marcii ulterioare;

c)exista un drept anterior, in special un drept la nume, un drept la imagine, un drept de autor, un drept de proprietate industriala;

d)marca este identica sau similara cu o marca colectiva anterioara, conferind un drept care a expirat cu cel mult 3 ani inainte de data de depozit;

e)marca este identica sau similara cu o marca de certificare anterioară, a carei valabilitate a incetat cu cel mult 10 ani inainte de data de depozit;

f)marca este identica sau similara cu o marca anterioara inregistrata pentru produse ori servicii identice sau similare, conferind un drept care a expirat din motiv de nereinnoire cu cel mult 2 ani inainte de data de depozit, cu conditia ca titularul marcii anterioare sa isi fi dat acordul la inregistrarea marcii ulterioare ori sa nu fi utilizat marca;

g)marca poate fi confundata cu o marca utilizata în strainatate la data depozitului cererii si care continua sa fie utilizata acolo, daca cererea a fost facută cu rea-credinta de catre solicitant.

O marca este, de asemenea, refuzata la înregistrare cand înregistrarea este solicitata de catre mandatarul sau reprezentantul titularului marcii, în nume propriu si fara consimtamantul titularului marcii, daca mandatarul sau reprezentantul titularului nu face dovada ca are dreptul de a solicita această înregistrare.

O marca nu este refuzata la înregistrare sau, dupa caz, înregistrarea nu este anulata atunci cand titularul marcii anterioare sau al dreptului anterior consimte la înregistrarea marcii ulterioare.

O marca poate fi refuzata la înregistrare sau, dupa caz, susceptibila a fi anulata în conditiile prevazute la art. 6 din Conventia de la Paris.


Sursa: Legea nr. 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice, Republicata

Text editat de,

Consilier juridic Turcu Silviu-Bogdan

Manager partner Jurimed SRL


Pentru asistenta de specialitate privind marcile si indicatiile geografice va rugam sa ne contactati pe adresa: jurimedoffice@gmail.com

Share
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Digg
  • Facebook
  • Technorati
  • Reddit
  • Yahoo Buzz
  • StumbleUpon

No Comments Yet...

Info! Sorry only registered and logged in users can post comments. Please sign in or register.